Wat is mijn plan?

26 oktober 2021 - Uffelte, Nederland

Hey allemaal,

De afgelopen twee jaar heeft de pandemie ons aardig bezig gehouden. Normaal zou ik in mijn derde jaar als minor een half jaar in het buitenland vertoeven, helaas ging dit niet door vanwege de pandemie. Ik heb daarom ook gekozen voor een tussenjaar, om wat achterstanden van school af te werken, een vrijwillige stage te doen voor extra ervaring, en om toch nog naar het buitenland te kunnen.

Vanaf het eerste jaar speel ik al met het idee om een lange afstandsroute te lopen in Amerika, namelijk The Appalachian Trail. Een route van 3500km door de Appalachen. Dit kost aardig wat tijd, energie, en geld, en het werd algauw duidelijk dat dit er niet in zat voor een minor, aangezien ik dan ook nog 300 uur moest werken, een onderzoek moest doen, en een product moest maken. Dus heb ik het idee een tijdje van me af gezet. Toen in jaar twee, kwam een ander idee naar boven. Wat als ik LeJog loop? Dit is een iets kortere route (alsnog 2000km), van Land's End in zuid west Engeland, naar John 'o Groats, in noord Schotland. Dan kon ik toch mijn wandeltocht doen, en tegelijkertijd mijn minor uitvoeren.

Maar... Je voelt hem al aankomen, de pandemie zat lekker in de weg. Mijn stage stopte, en mijn hoop op het buitenland werd steeds minder. Ik heb LeJog ook opgegeven, en een andere minor gekozen. Het derde jaar was een vreemd jaar. Van halve klassen op school, naar een aantal online lessen, naar een volledige online minor. Ik liep wat achter met een van mijn vakken, en heb maar weinig voor de klas gestaan. Dus heb ik besloten om een tussenjaar te nemen. Ik ben begonnen met mijn achterstand in te halen en heb twee maanden een soort vrijwillige stage gedaan om wat meer ervaring op te doen voor de klas. Dit houdt in dat ik vanaf november vrij heb om te gaan en staan waar ik wil. The Appalachian Trail wordt wel lastig, aangezien op dit moment Amerika nog op slot zit en ze lange wachtrijen verwachten bij het aanvragen van het visum. Maar, het reisverbod wordt verwacht om opgeheven te worden begin november, dus ik heb wel een Esta aangevraagd, wat me drie maanden Amerika oplevert. Dit is niet genoeg voor de hele route, maar ik zou wel een andere route kunnen lopen, of een deel. We wachten het af. Genoeg gekke omwegen en nieuwe plannen verder (ik denk dat ik inmiddels op plan K zit ofzo) heb ik grofweg een idee van wat ik ga doen.

Eerst begin ik met een route van de Camino de Santiago. Op 6 november vlieg ik naar Lissabon, Portugal. Daar heb ik een paar dagen om de stad te ontdekken en leuke dingen te doen. Dan begint mijn tocht. Santiago de Compostella is een bedevaartsplaats, waar pelgrims vanuit verschillende locaties naar de kathedraal liepen. Er zijn allerlei routes, zowel door Spanje als door Portugal. De meest gelopen route is de Camino Frances. Deze loopt vanaf Saint-Jean-Pied-de-Port in Frankrijk door heel Spanje. Ook de Camino Portugués, is erg populair. Deze loopt van Lissabon naar Santiago de Compostella, en dit is dan ook de route die ik ga lopen. Misschien dat ik een van de alternatieve routes toevoeg, zoals de Portugese route langs de kust, maar dat hangt af van het weer en wat er open is in de winter.

En dan? Dan is het half december en komt kerst dichterbij. Ik weet nog niet of ik dan wat andere Camino routes er bij plak, of dat ik langzamer loop en pas eind december in Santiago ben, maar wat ik wel weet ik dat ik voor de kerst daar wil zijn. Dan vlieg ik van Santiago de Compostella naar Barcelona om daar de kerst door te brengen. Daarna heb ik ongeveer een maand om in Europa andere mooie plekjes te bekijken en leuke dingen te doen, voor ik op 9 februari (als corona het toelaat) naar New York vlieg. Ik breng 3 maanden door in de Verenigde Staten, waar ik ook mooie routes ga lopen. Als ik die maanden door ben, kijken we wel weer waar ik terecht kom. Er zijn zo veel bijzondere plekjes om te bekijken, dat dit vast goed gaat komen!

Veel is er dus nog niet zeker, maar wat ik wel zeker weet, is dat ik mijn eigen weg kan bepalen en op zoek kan gaan naar mezelf. En op dit blog kunnen jullie mij volgen! Ik ben van plan om een keer in de zoveel tijd hier een verhaaltje op te zetten, wat foto's toe te voegen, en mijn route bij te houden.

Renske

IMG_20210503_124927_edit_534745420574133